Gala konkursu Dobry Wzór już 17 listopada 2022

Projektowanie dla metaverse

Projektowanie dla metaverse

Omni-świat

Metaverse zdominował nagłówki, ekrany i sale konferencyjne w drugiej połowie 2021 roku. Teraz, w 2022 marki i firmy włączają piąty bieg, aby przygotować się na kolejną iterację cyfrowego zaangażowania. W przyszłości świat cyfrowy i fizyczny połączą się, przechodząc od ekranów komputerów i telefonów do wszechobecnego świata digitalowego. W świecie cyfrowym jest więcej twórczej wolności, ale obecna technologia, która napędza metaverse, ma pewne ograniczenia w swojej estetyce. Świat digitalowy nie ma granic i napędza kreatywność wyrażoną przez cyfrowych artystów i konsumentów, którzy mogą teraz dostosowywać własne awatary, wirtualne środowiska w sposób pasujący do ich osobowości i nastrojów. Co wydaje się być najbardziej przełomowym aspektem Metaverse jest fakt, iż  nie jest on pojedynczym produktem, takim jak aplikacje Facebook czy Instagram, ani nie jest systemem operacyjnym, np. na wzór Microsoft Windows. Jego rozwój będzie prawdopodobnie podobny do istniejącego Internetu – będzie stopniowo rozwijać się jako konstelacja technologii, platform i produktów, napędzana mieszanką inicjatyw publicznych i prywatnych.

blank

Przykład przestrzeni miejskiej stworzonej w Metaverse; źródło: archdaily.com @erenburankuru

Czym jest Meta? 

W październiku 2021 r., Facebook ujawnił ogromny punkt zwrotny dla marki, zmieniając nazwę firmy na Meta – Mark Zuckerberg ogłosił, że przyszłość jego marki opiera się na staniu się firmą metaverse. Meta twierdzi, że wychodzi poza ekrany 2D i wchodzi we wciągające doświadczenia, takie jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, pomagając w ten sposób, w tworzeniu kolejnej ewolucji technologii społecznościowej. Zuckerberg spodziewa się, że „metaverse dotrze do miliarda ludzi w ciągu następnej dekady, będzie akomodował setki miliardów dolarów w handlu cyfrowym i wesprze miejsca pracy dla milionów twórców i programistów”. Co ciekawe, tylko Meta w tym momencie ustanawia scenę metaverse na poziomie rynku masowego. Digitalowe obrazy w tej wersji będą naturalnie miały ograniczenia ze względu na mniejsze wymagania dotyczące mocy obliczeniowej, ale nadal będą atrakcyjne dla młodszych, mniej wymagających konsumentów. 

Dla współczesnego projektanta kluczowa jest świadomość tego, jak rozwija się program rozwoju w metawersie Meta. Rozrzucając się po całym świecie, kierownictwo firmy Meta spróbuje pokazać, jak zespoły mogą efektywnie współpracować, nie tylko poprzez kolokację, ale również za pomocą bardziej wciągającej platformy wirtualnej. Jeśli zespołowi Marka Zuckerberga się to uda, będzie to odpowiedź na skuteczność “metawszechświata”, który ma kluczowe znaczenie dla strategii Meta polegającej na uczynieniu naszego Internetu bardziej interaktywnym, konwersacyjnym i realistycznym. To z kolei, powinno również zwrócić uwagę czołowych, a nawet światowych, właścicieli biur i deweloperów.

blank

Platforma Sandbox; źródło: cryps.pl

Nieoczywiste połączenie. Nieruchomości x świat gier 

blank

Źródło: mrait.io

Właściciele sklepów detalicznych i właściciele centrów handlowych stanęli przed kilkoma trudnymi kwartałami w związku z rosnącym udziałem w rynku handlu elektronicznego. W obliczu rekordowych pustostanów i zamykania sklepów rośnie zapotrzebowanie wśród najemców na oferowanie czegoś więcej. „Metaverse dotyczy wirtualnych wspólnych doświadczeń, które mają miejsce w wirtualnych przestrzeniach, ale także w fizycznym świecie. Chodzi o dalszą konwergencję naszego życia fizycznego z cyfrowym”. – Cathy Hackl, autorka książki “Navigating the Metaverse”. Dlatego możliwości platformy metawersum mogą być szczególnie potężne dla branży nieruchomości. W szczególności dotyczy to luksusowych sklepów detalicznych, hotelarstwa, miejsc eventowych, pośrednictwa mieszkaniowego i przyszłych biur. W tych grupach aktywów przewiduje się wzrost wirtualnych doświadczeń, które tworzą nowe strumienie przychodów, jednocześnie zwiększając zaangażowanie i lojalność klientów. Co ciekawe, świat gier powoli staje się platformą umożliwiającą to przenikanie świata wirtualnego z cyfrowym.

blank

Użytkownicy Roblox wkrótce będą mogli nadać swoim awatarom mimikę twarzy, która naśladuje ich własną; Źródło: Roblox

W 2021 roku, firmy zajmujące się grami zaczęły poważnie wydzierać przestrzeń dla metaverse na swoich platformach. Pomysł kupowania nieruchomości w grze wideo za prawdziwe pieniądze nie jest wcale taki nowy. Gry oferują takie koncepcje już od jakiegoś czasu. Przykładem takiej inicjatywy jest Second Life. Jednakże rozwój świata metaverse, otwiera wiele nowych potencjalnych operacji; np. Sandbox jest jednym z liderów łączenia świata gamingowego z nieruchomościami. Sandbox to gra 3D oparta na blockchainie Ethereum. Została założona przez Arthura Madrid i Sébastiena Borgeta w 2011 roku. Jej gracze uzyskują dostęp do świata metaverse, w którym mają możliwość grania i tworzenia gier opartych na technologii 3D. Co to ma wspólnego z nieruchomościami? Projekt “LAND”, który jest częścią gry Sandbox, pozwala użytkownikom bez wiedzy technologicznej tworzyć, sprzedawać, wykorzystywać i zarabiać na zakupionych wirtualnie działkach. Po prostu użytkownicy gry mogą zakupić wirtualną ziemię, aby zarabiać prawdziwe pieniądze. Z kolei, Decentraland to kolejny przykład platformy wirtualnej rzeczywistości obsługiwanej przez Ethereum. W tym wirtualnym świecie kupujesz działki, po których możesz chodzić, budować i zarabiać. Nie ma ograniczeń co do tego, co możesz zrobić. Co ciekawe, to pierwsza platforma cyfrowa, która w całości należy do jej użytkowników. Kiedy użytkownik już posiada kawałek swojej “KRAINY”, może z nią robić, co chce. 

Siłę tego trendu można ocenić poprzez rosnącą popularność cyfrowych rozwiązań w świecie “wielkiego biznesu” – na przykład, w marcu Grupa Metaverse ogłosiła plany uruchomienia Metaverse REIT, pierwszego w swoim rodzaju funduszu inwestycyjnego na rynku nieruchomości dla wirtualnych aktywów. 

Metaverse jako nowa rewolucja przemysłowa

Nawet marki z branż niezwiązanych bezpośrednio z tworzeniem metawersu, takich jak prawo czy zarządzanie majątkiem, zaczęły przewidywać jego rosnącą wartość w 2021 roku. Firma prawnicza Reed Smith wydała w maju przewodnik po metawersie, obejmujący kwestie prawne, od własności intelektualnej, przez prywatność po konkurencję, w tym, co firma nazywa „największą rewolucją przemysłową, jaką kiedykolwiek widział świat”. 

Jak metaverse i WEB 03 wpływa na branżę motoryzacyjną 

blank

Kierowca widziałby wirtualne środowisko podczas jazdy w rzeczywistości.; źródło: Cupra

Ponieważ sektory od handlu detalicznego po nieruchomości zaczynają odkrywać możliwości metawersum, sektor motoryzacyjny również próbuje dogonić inne branże. Wirtualny świat może wypełnić lukę między klientami a dealerami, umożliwiając klientom dotykanie, zwiedzanie i jazdę próbną samochodów w samym metaverse. Dzięki cyfrowym salonom samochodowym, klienci mogą wirtualnie odkrywać nowe i używane pojazdy. Sprzedaż samochodów byłaby podobna do wirtualnych salonów wystawowych, w których klienci mogą chodzić po pokoju i przyjrzeć się bliżej wybranemu pojazdowi, a nawet wybrać się na przejażdżkę wokół wirtualnego bloku. Zaczynamy dostrzegać też zdolność wpływania metaverse na sposób projektowania i produkcji samochodów. Dziś staje się możliwe zaprojektowanie auta w sieci WEB.03 i wyprodukowanie go w prawdziwym świecie. Dzieje się to często w zdecentralizowany sposób. Coraz więcej popularnych producentów samochodów wykorzystuje środowiska wirtualne do przyspieszenia prototypowania i wykorzystuje cyfrowe bliźniaki do ulepszania i optymalizacji procesów produkcyjnych. Wirtualna fabryka BMW korzysta z oprogramowania NVIDIA Omniverse, które umożliwia tworzenie cyfrowych bliźniaków dla każdego wyprodukowanego pojazdu. Hyundai nawiązał współpracę z Unity, platformą do tworzenia gier i innych treści 3D, w celu zbudowania meta-fabryki, cyfrowego bliźniaka fizycznego zakładu firmy, obsługiwanego przez platformę Metaverse. 

Społeczności w świecie metaverse

Metaverse obiecuje zrewolucjonizować nasz styl życia. Integrując wciągające technologie, takie jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR i AR), ma nadzieję dodać kolejną warstwę do sposobu, w jaki doświadczamy codziennego życia. Sugeruje się, że metaverse stworzy wirtualne przestrzenie, w których ludzie będą mogli spotykać się i dzielić doświadczeniami bez względu na ograniczenia geograficzne. Możliwości wydają się nieograniczone: wymiana wiedzy, zachęcanie do współpracy zawodowej, rozwój i demokratyzacja sztuki, edukacji, kultury, a nawet umożliwienie zaangażowania politycznego. Interakcje społeczne leżą u podstaw idei metawersu. Metaverse daje szansę na stworzenie świata, który jest inkluzywny, etyczny i dostępny – wg raportu Wunderman Thompson, 88% globalnych konsumentów uważa, że technologia może uczynić świat lepszym miejscem do życia. Dla przykładu, Microsoft Mesh wykorzystuje “mixed reality” do tworzenia łączonych światów, które pozwalają ludziom w różnych fizycznych lokalizacjach na bycie razem w rzeczywistym czasie. 

blank

Meta również wykreowała swój wirtualny świat – Horizon World’s; Źródło: emeastartups.com

Aby być gotowym do działania w świecie coraz większej personalizacji i towarów cyfrowych, kluczowi gracze biznesu powinni strategicznie myśleć o zbudowaniu „infrastruktury rynku wtórnego i odsprzedaży” dla swoich towarów cyfrowych. Będą musieli tworzyć i kontrolować unikalne i cenne doświadczenia użytkowników oraz możliwości współpracy, rozwijać platformy, komunikację i punkty styku, aby pozostać częścią relacji między klientami. Tak wiele z tego, jak metaverse i web3 wpłyną na świat, pozostaje nieznane. Wiemy jednak, że w miarę wzrostu możliwości i wpływu tych technologii kluczowe będzie ustalenie norm i zasad zgodnych z naszymi obowiązkami wobec innych ludzi i planety. Jednostki, korporacje, rządy i społeczeństwa jako całość będą miały do odegrania ogromną rolę w definiowaniu trajektorii i granic tych potężnych nowych technologii. Jednego możemy być pewni, wystartowała rywalizacja o tworzenie, definiowanie i posiadanie metaverse. W wywiadzie dla Wunderman Thompson, Krista Kim, artystka cyfrowa i twórczyni pierwszego cyfrowego domu NFT mówi: „W latach 60. odbył się wyścig o podbój kosmosu, a teraz w 2021 r. odbywa się wyścig o metawersum.” 

Autorka: Justyna Puchalska

Category:
Date:
Do góry
blank

Instytut Wzornictwa Przemysłowego posiada ponad 70-letnie doświadczenie w upowszechnianiu i zarządzaniu wzornictwem oraz rozwojem nowego produktu. Prowadzi projekty badawcze w zakresie wzornictwa i ergonomii.

Kontakt

ul. Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
Godziny pracy Instytutu: 8:30 – 16:30

Sekretariat:
tel.  (22) 860 00 66
iwp@instytutwzornictwa.com

Social