Partner ; Agnecja Rozwoju Przemysłu S.A.
Organizatorzy: Instytut Nauk o Kulturze i Religii (Katedra Historii Kultury i Muzeologii) UKSW w Warszawie – prof. ucz. dr hab. Małgorzata Wrześniak, Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Komitet organizacyjny (UKSW): prof. ucz. dr hab. Małgorzata Wrześniak, prof. ucz. dr hab. Norbert Mojżyn, dr Julia Krauze, dr Anna Wiśnicka, mgr Elżbieta Sadoch.
Miejsce obrad: Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie i on-line (platforma webex – organizator UKSW – współorganizator i sekretarz konferencji prof. ucz. dr hab. Norbert Mojżyn i mgr Elżbieta Sadoch)
Termin obrad: 28-29.10.2021.
Peruki i korony faraonów Górnego i Dolnego Egiptu, tiary mezopotamskich władców i ich trefione brody, greckie i rzymskie korony z wawrzynu i hełmy legionistów z pióropuszami, okazałe fryzury (jak ule) rzymskich arystokratek, czapki frygijki, pilleus cornutus Żydów, mitry dostojników bizantyńskich i kościelnych, kobiece maforiony, saraceńskie i mauretańskie turbany, średniowieczne szpiczaste stożki okrywające głowy dam dworskich (w gotyku zwane „głowami cukru” lub „siodłami”), birety wykładowców i studentów, pełne przepychu peruki i inne okrycia głów płci obojga w baroku, pełne fantazji secesyjne kapelusze damskie (np. w rodzaju aeroplanu)…
Głowy nie tylko ubierano, ale i „rozbierano” (np. tonsura duchownych, nadgolone czoła gotyckich elegantek), a gołe głowy uzupełniano tresami. Głowy także posypywano popiołem albo otaczano wiankami; twarze zdobiono makijażem lub zasłaniano maskami…
To tylko niektóre rodzaje okryć głów i twarzy, przez które identyfikujemy ludzi określonych stanów i epok. Czym właściwie są i do czego służą? Ozdobą, praktycznym elementem stroju chroniącym przed słońcem deszczem i zimnem, symbolem społecznego statusu, podkreśleniem wieku, stanu, zawodu? Czy na pewno czapka, kapelusz lub chusta jest tylko materialnym obiektem, który pozostaje w naszym posiadaniu, lub który oglądamy na sklepowej witrynie czy w muzealnej gablocie? Na ile okrycia głowy odpowiadają ładunkowi znaczeniowemu, które one nabyły w wyniku kulturowych interferencji? Czy potrafimy w pełni odczytać komunikaty (np. religijne, społeczne, zawodowe itp.), które one „wysyłają”, albo za pomocą których ich nosiciele – świadomie lub podświadomie – przekazują określone treści ideowe?
Category:
Date:
9 marca 2022